Friday, September 04, 2009

Mogen nog att bära hjälm


Åren efter 20 räknas dagligen i nyvunna vuxenpoäng. Plockade hem en hel hög i våras när jag gick och köpte bostadsrätt. Och lagom till min 23-årsdag nästa vecka tog jag mig i kragen häromdagen och gick till cykelaffären och köpte en hjälm. Det borde jag ha gjort för länge sen, framför allt tycker mamma och pappa det. Men det har tagit emot. Det är egentligen väldigt mycket mer korkat och fånigt och barnsligt att inte bära hjälm - när man kastar sig fram i storstadstrafiken varje dag. Men det spelar ingen roll, cykelhjälmen har en permanent töntstämpel. Mest för att det är fult.

Men i onsdags gav jag upp det där. Fick en känsla av att jag nog kommer att krocka nästa vecka om jag inte köper en hjälm nu. Så jag köpte en svart, klotrund hjälm för 400 kronor. Och det känns riktigt bra, inte det minsta töntigt. Vilket såklart ger mig massor av vuxenpoäng.

(sen hör det till saken att alla supercoola superduktiga journalister på Studio Ett har hjälm när de hojjar till jobbet. Då vill man ju inte vara sämre.. Och mamma och pappa blev glada, såklart. )

5 comments:

ERIC SECHER said...

Jag tycker inte du skall samla på dig för många vuxenpoäng. Men just den här var helt OK :-)

julia said...

ska det inte stå "hjälm" i rubriken?

ERIC SECHER said...

Julia. Jag röstar för hjälm , inte "hjälm". Inget som citeras, utan bara ordet hjälm ?

Unknown said...

Hej Åsa!

Ursäkat om jag svara via comments, men jag hittade ingen e-mejl till dig.

Kollar igenom lite Södermalms bloggar på nattkvisten och du är en av dom som sticker ut och är intressant.
Jag jobbar som projketledare för Södermalms egna webbTV station www.sodertv.se som hade premiär 1 sept. Vi söker en mångfald av intressanta person på Södermalm som skulle vilja videblogga på SöderTV. Finns intresse så har du fria händer att videblogga om vad som helst, gärna utifrån dig och din relation till södermalm: dina smultronställen på Söder, favoritrestauranger, dåligt och bra på söder etc

Det viktigaste är dock att du bor på Söder och göra en intressant videoblogg om dig själv.

Hör av dig om intresse finns

Mvh Christer Håkansson
0709254390

Julia said...

Eric. Det stod nämligen "hjälp" istället för "hjälm" först, det var bara det jag ville påpeka :) självklart ska inte citationstecknen finnas med i rubriken, utan bara i mina språkpolis-kommentarer. Så har vi rett ut det.