Sunday, October 24, 2010

Återgång


Igår var jag i Afrika. I Dar es Salaam, Tanzania. Idag är jag i Europa, i min lägenhet i Stockholm. På bara några timmar är väskan uppackad, passet och vaccinationskortet undanplockat, tvättkorgen full och foton importerade i datorn. Igår promenerade jag på dammiga gator i 35-gradig värme i jakt på de där små träelefanterna, i folkmyllret och trafikaoset. Vill så gärna att det ska kännas annorlunda när jag kommer hem. Precis som för fem månader sen så kommer jag hem och hoppas att jag ska kunna se på min lilla isolerade värld med nya ögon, men allt jag ser är att-göra-listan, en beroendeframkallande iPhone och en snart fulltecknad kalender. Hur långt ska man behöva åka och hur länge ska man behöva vara borta för att det ska göra skillnad på riktigt?

Bild: Morogoro

1 comment:

ERIC SECHER said...

Det gör nog mer skillnad än du tror.