Tuesday, October 13, 2009

Min lesbiska skogshuggarskjorta


Jag fick en rutig bomullskjorta i födelsedagspresent för ett tag sen. Tyckte om den med en gång. Nu har jag använt den en del och fått kommentarer som jag inte alls hade väntat mig; "varför har du flanellskjorta på dig?" eller "varför har du en lesbisk skogshuggarskjorta?" eller bara "vad är grejen med din skjorta?".

En av ovanstående kommentarer gör att vi börjar prata om huruvida jag är en skjorttjej eller inte. Och vi kommer ganska snart fram till att ja, det kanske jag är. När jag tänker efter kan jag räkna till inte mindre än sex skjortor i min garderob, varav tre är rutiga. Men säger mängden skjortor i min garderob något om hur jag är som person? Eller till och med vilken sexuell läggning jag har?
"Jag tycker om mina skjortor", säger jag till killen som just ifrågasatt min fina rutiga skjorta.

Och så tänker jag för mig själv att jag måste ägna resten av mitt liv åt att krossa könsstereotyper och fördomsfulla klichéer.

3 comments:

ERIC SECHER said...

den rutiga skjortan kanske man inte ska dra så mycket växlar på,
men nog finns det kläder som är glasklara koder ?

Carolina said...

fashion ♥ funktion !
vissa förstår det bara inte, de kommer snart att inse det och därefter så småningom förstå att de aldrig kommer att slå sig fria .

De andras liv said...

Hur visste de vilken läggning din skjorta hade?