Wednesday, April 18, 2007

Tillbaka in i biomörkret


Var på bio igår igen, för att lätta mina sinnen så att säga. Fransk komedi (Le grand appartement, se bild) på en av stockholms mest kulturstämplade biografer - folkets bio Zita. Kunde inte bli fel tänkte jag...

Om man rangordnar störande moment i en biosalong så kommer ringande mobiltelefoner på första plats. Därefter högljutt godis-pappers-prasslande. På tredje plats hittar vi småviskande par som aldrig inser att alla andra också hör vad de säger, och på fjärde plats kommer det jag utsattes för igår - medelålders kvinnor som skrattar för högt, på fel ställen och HELA tiden.

Som jag ser det så finns det två enkla förklaringar på varför mina biobesök inte längre är så lyckade som de en gång var: antingen så har filmvetenskapen fördärvat mig och jag har blivit en läskigt kräsen biobesökare, eller så har stockholmarna plötsligt glömt bort hur man uppför sig som biopublik.

1 comment:

Anonymous said...

Haha. Jag vet vad du menar. Jag är en av de där som alltid lackar när jag går på bio. Jag skulle nog rangordna såhär istället:
1. Viskare
2. Skrattare (på fel ställen)
3. Pratare
4. Mobiltelefoner
5. Prassel och pys från flaskor
6. Folk som tar för mycket plats i sin biostol.