Monday, April 30, 2007

Oparfymerad men ändå kvinna?

Hemtenterar på könsperspektivet i Dietrichs "Den blå ängeln" och fastnar i pausandet för en annons i tidningen. Birka Cruises gör reklam för ett kampanjerbjudande med texten: "Vi tycker att du ska ta med dig bästa väninnan, bikinin, lilla festblåsan och ditt goda humör och följa med oss på en romantisk kryssning med Birka Paradise [...] Nu ger vi dig dessutom råd att sätta guldkant på tillvaron. Du och bästa vänninan kryssar med för endast 198 kr för två! Det borde ge en slant över till tax-free butikens prafymer och andra läckerheter"

Sitter och läser anteckningar från föreläsningen och stannar till vid meningen "konstruktion av kön".
Låter vi samhället konstruera vårt kön? Jag är tjej men känner inte alls att tax-free parfymer kan locka mig att åka på kryssning... är jag okvinnlig då?

Kan inte låta bli att reagera på det fördomsfullt stereotypa i annonsen - varför måste det handla om bikinis, parfymer och lilla festblåsan när man ska locka kvinnliga konsumenter? Jag kan inte relatera till något av det men likväl är jag tjej. Hrm.

3 comments:

Tanvir said...

Ja, fast den romantiska kryssningen gäller väl egentligen mer folk som är 30+ och är lite Sex And The City-singlar och/eller vill åka på något romantiskt... Frågan är varför man vill åka på en romantisk kryssning med sin bästa väninna istället för med sin partner? Fast det kanske fungerar om man är singel. Men det finns ingenting romantiskt med att bli uppraggad av en man i berusad man i 40-årsåldern som tror att han kan dansa tango och som har pengar nog att bjuda alla damer på drinkar. Och parfym, om det är det de vill ha.

Men annars håller jag med dig. Men det är inte "tjejer" som är deras målgrupp, utan "kvinnor". Och de gillar parfym. Eller det är vad Birka Cruises tycker i alla fall.

Anonymous said...

Varför så upprörd?
Vår tids bristvara är kärlek och gemenskap.Birka frestar med en "ragg-kryssning" mycket bättre än kryssning på nätet.Och ska man fresta blir väl ordvalet lätt lite skruvat(fördomsfullt?).
Hur hade du reagerat om det istället för väninna,bikini,festblåsa,guldkant och parfymer hade stått kompis,baddräkt,bästa dressen,lite lajbans och luktegott?
Sen är det det ju upp till var och en att välja vilka av alla pinsamma lockrop man vill lyssna till.(Själv har jag inte sett på teve på två månader..)Men det kanske är en annan fråga?

Anonymous said...

men what's up med föregående kommentar? vadå inte alls fatta grejen. ett annat ordval i reklamen hade ju inte gjort någon skillnad om innebörden är densamma... och vadå "man väljer själv vilka lockrop man vill lyssna till"? du menade ju knappast att du köpte deras idé, tvärtom, men det är ju normalt att reagera när det handlar om så grova generaliseringar och fördomar som jag nästan tar illa upp av i egenskap av kvinna. gah, pucko.