Thursday, June 17, 2010

Får han också ta?

Cyklar över Årsta torg med p när vi blir stannade av två försäljare med ansträngda leenden. De vill bjuda på omega tre. P får två i handen, så vänder hon sig mot mig men tittar på p och säger: "får han också ta?" tänker först att jag ska säga något, eller att jag kanske hörde fel, men istället tar jag bara emot de små gula kapslarna och sväljer ner med lite vatten.

På vägen hem kan jag inte riktigt sluta tänka på att hon faktiskt trodde att jag var en kille. Och att jag kanske dessutom var så ung så att hon ville fråga min pappa om jag fick ta emot lite gratisvitaminer.

Jag och p konstaterar i nästa nedförsbacke att den där försäljaren nog inte var den skarpaste kniven i låden. Men egentligen så tänker jag att jag kanske just idag får skylla mig lite själv - kort hår, rutig kortärmad herrskjorta, pösiga jeans, sneakers.

Men ändå. Vad fan liksom.

No comments: